Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Friday, October 2, 2015

Pendekatan dalam penulisan


Bismillah,

Menulis mungkin menjadi hobi kepada ramai dikalangan kita. Ada pelbagai tujuan menulis, samada mahu berkongsi ilmu, cerita, khabar, mengabadikan kenangan dan lain-lain. Bahkan ada yang menulis dengan tujuan untuk mengiklankan produk, membuat pemasaran dan menaikkan jualan.

Atas sebab yang berbeza maka sudah pasti pendekatan penulisan pasti berbeza. Ada yang ringkas, ada yang panjang berjela. Ia bergantung kepada medium yang digunakan. Baik melalui media massa atau interent, penulisan menjadi satu hal yang sangat penting dalam menyampaikan apa jua maklumat.

Sebagai penulis, saya sendiri menjadikan penulisan buku, blog dan mukabuku sebagai medan untuk berdakwah. Penulisan biasanya berkisar pada banyak hal, dan mengikut segmen pembaca. Umpamanya menulis buku, ada yang mengunakan pendekatan yang santai, ada yang ditulis dengan cara yang lebih bersifat akademik, bergantung kepada isu.

Salah satu buku saya yang dilihat agak tinggi aras pendekatan penulisannya adalah buku Kompas Jiwa. Ramai yang tidak dapat menghabiskan buku tersebut dibanding buku-buku yang lain dek kerana ia dimulakan dengan persoalan aqidah dan ilmu. Walhal buku ini antara buku yang paling teliti dan detail kupasanya berkenaan kehidupan.

Mungkin ia tiada kes studi maka ia agak tidak menarik. Bahkan ada juga yang mengatakan ia menarik namun lebih sesuai kepada orang yang tinggi aras pemikirannya. Pada saya ia sekadar pendapat pembaca yang mungkin lebih cenderung membaca buku yang isunya biasa-biasa.

Semalam saya agak terkejut apabila menerima mesej dari seorang pembaca yang mengatakan beliau berjaya menghabiskan buku tersebut, dan dia berterima kasih kerana pada akhir bab beliau menemukan sesuatu yang dicari.

Sebenarnya apabila kita membaca, seringkali kita tidak menghabiskan apa yang dibaca, ia amat rugi. Apabila kita dapat khatam sesuatu buku, ada banyak input yang bakal diperoleh, bahkan ia adil dan tepat untuk kita membuat rumusan pada buku tersebut.

Pada anda yang belum membaca dan mahu mendapatkan buku KOMPAS JIWA, boleh menghubungi email dibawah. Ini kerana buku ini tiada dikedai buku.

sakinahsalleh@yahoo.com


No comments:

Post a Comment