Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, September 23, 2012

Hormati Ibu bapa


Hari ini merupakan hari dimana rutin check-up mertua di IJN. Maka masing adik beradik akan bekerjasama untuk mengambil ibu di kampung, dan ada pula yang menghantar ke IJN untuk medapatkan rawatan. Apa yang saya ingin kongsikan adalah betapa dalam kehidupan kita tanggungjawab kepada orang tua. Saya mengingatkan diri sendiri yang ada kalanya terlupa, contoh menanya khabar ibu sendiri setiap hari atau selang sehari. Adakala rutin kesibukan kita sehari-hari menyebabkan apa yang ingin dilaksana terlepas begitu sahaja. 

Kita perhatikan berapa ramai yang menghantar ibu bapa ke rumah orang tua kerana tidak sanggup menjaga mereka. Bahkan ada juga yang ibu bapa tinggal bersama mereka tetapi layanan kepada ibu bapa seperti melayan musuh. Walhal sewaktu kecil ibu bapa begitu prihatin kepada kita. 

Untuk mengingatkan diri agar melayan ibu bapa dengan baik mudah sahaja, bayangkan satu masa kita menjadi tua sebagaimana ibu bapa kita?Bagaimanakah kita mahu anak-anak kita melayan kita? Ingat! KITA ADALAH APA YANG KITA BERI DALAM KEHIDUPAN KITA. Sat pantun yang banyak pengajaran buat kita.. 
Gunung daik bercabang tiga
Budi yang baik dikenang jua

No comments:

Post a Comment