Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, September 12, 2012

Agama Itu Fitrah


Mengapa hidup kita perlu terikat dengan agama? Sekiranya agama itu betul, mengapa perlu ada banyak agama? Siapa yang betul di sini? Agama itu mempunyai peraturan. Bolehkah kita tidak terikat dengan peraturan? Adakah aman kehidupan tanpa peraturan? Sebenarnya Islam  mengikat umatnya tetapi membawa manfaat kepada umatnya sebagaimana pengharaman riba dan zina. Ajaran-ajaran yang benar daripada Tuhan umpama sungai-sungai yang mengalir ke muara yang sama. Namun ajaran-ajaran yang sesat, yang dibuat-buat manusia, tidak akan mencapai Tuhan kerana yang dituju itu memang bukan Tuhan.

“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak daripada jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya, dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya, dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya. Mereka itu seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.” (Surah al-A'raaf:179)

Dipetik dari buku terbaru Kompas Kehidupan, terbitan Koperasi Khalifah Jiwa

No comments:

Post a Comment