Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, September 26, 2012

Tanggungjawab kepada haiwan


Semalam Ieman membawa bali kdua ekor anak kucing yang basah kuyup. Saya mulanya pelik mendengar anak kucing, ingatkan suara Choco dan Comel yang bergaduh, alih-alin Ieman datang menunjuk dua ekor anak kucing di tapak tangannya. Meliah anak kucing yang tiada ibunya itu kesian pula saya. Umur anak kucing tu seperti baru dua tiga hari, matanya juga belum terbuka. Anak kucing yang seekor tu pula tak berhenti menangis dan dalam keadaan mengeletar. kata Ieman dia mengambilnya dalam lopak air. 

Macam mana saya nak cari ibunya, rasa saya ibunya mungkin mencari makan lalu anaknya itu merayap entah ke mana-mana mencari si ibu. Dalam dilemma jadinay kerana jika diletak kembali di temapt asal takut pula mati kesejuka anak kucing tersebut. Tiada pilihan saya terpaksa memanaskan anak kucing tersebut dengan hair dryer dan mambalut kedua ekor itu dengan tuala. Sekarang terfikir bagaimana mahu menyusukan anak kucing ini. Nak di buang rasa bersalah. Suami saya membenarkan untuk saya membelanya. Dari tidak ada langsung kucing setelah sekian lama, hem bertambah pula kucing di rumah saya. Harapan saya agar si kecil ini boleh bertahan untuk hidup walaupun bukan minum susu ibunya... 


No comments:

Post a Comment