Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, September 10, 2012

Bila Kehilangan Baru Kita Belajar Menghargai


Semalam merupakan sejarah bagi saya kerana barang yang hilang akhirnya dapat semula. Ia menyedarkan saya agar lebih menghargai. Saya pernah berkongsi sebelum ini tentang ada orang minat dengan gadjet contohnya telefon. Saya pula tidak kisah asal boleh dan mudah digunapakai. Biarpun saya tidak mahu jadi suami tetap meneruskan membelinya. Saya baru memakainya tak sampai 3 minggu. Entah kenapa semalam saya sedikit lalai lalu tertinggal HP tersebut di CC.

Lama sewaktu saya berada di surau sempena jamuan hari raya baru saya terpeasan yang HP sy tiada.. hmm hampir dua jam berlalu..maka sudah kebiasaan la barang tersebut hilang. Namun nasib saya baik sebab di CC tersebut ada cctv.Maka orang-orang yang mengambilnya berjaya dirakam. Tetapi agak sukar untuk mengenalpasti maklumlah bila dah jumpa telefon yang jarang2 kanak sebaya mereka pakai apalagi semuanya berkerumun. Ikut cerita suami, hanya ada soerang yang dikenal pasti. Rupanya anak jiran.. maka setelah hampir 5 jam suami saya menjadi deketitif secara tak bertauliah, maka dia berjaya mendapatkan semula telefon tersebut di kedai telefon berhampiran pasaraya rumah saya. Hmm bebudaj tu dengan seronoknya berbelanja apabila dapat menual telefon tersebut, bahkan ada seorang yang berjaya mendapat telefon yang baru dan canggih dengan pertukaran dengan telefon yang dijumpai mereka itu...

Paling lawak bila Cina (owner kedai itu) masam mencuka bila diugut suami saya untuk report polis kerana membeli barangan curi.. Paling mendukacitakan perasaan pelajar yang terlibat dan membuat pakatan itu semuanyap elajar darjah enam yang esok bakal menduduki UPSR. Hebat dan pantas mereka berbuat sesuatu, paling malang ibu seorang pelajar tersebut melihat anaknya memakai telefon yang baru, tidakkah terdetik dimana telefon itu diperoleh.. Sungguh ibu apakah kita jika tidak mempersoalkan anak-anak. Ini amat berkait dengan cara mendidik.
Saya akui saya memang cuai, tetapi saya banyak pelajar dari peristiwa semalam, Walaupun ada ibu bapa yang tidak mengambil endah anak-anak berjam-jam berada di CC tetapi ada juga yang prihatin dengan anak-anak mereka, cuma mereka tidak dapat mengawal. Pengajaran untuk saya adalah, lebih berwaspada, dan apa yang pasti didik anak-anak untuk memulangkan barang yang dijunpai...
Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment