Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Saturday, September 1, 2012

Pujian, Memuji dan Terpuji

Dunia ni ada pelbagai ragam manusia. Ada orang suka sangat memuji walaupun ada ketikanya mereka tidak ikhlas, seperti mahu membodek atau ada udang sebalik batu. Peliknya ada pula orang yang suka dipuji. Bila dipuji hati semacam perasan yang dirinya begitu bagus, bahkan bila dipuji diri mudah "terjual" dan mudah terpengaruh/dipengaruhi. Realitinya tidak salah memuji dan menerima pujian, tetapi biarlah pujian itu ikhlas dan boleh memberi motivasi untuk menjadikan sikap kita lebih TERPUJI. bagi yang suka menerima pujian jadikanlah  pujian itu sebagai kayu ukur untuk muhasabah diri. Memetik kata-kata Saidina Abu "biarlah aku lebih baik di sisi Allah dari sangkaan orang terhadap diriku".
Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment