Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, September 5, 2012

Menghadapi saat kematian


Menghadapi saat dimana sebaik sahaja jenazah kita dikambus dalam kubur, kita (ruh) akan nampak dihujung kaki dua malaikat berdiri bagi memulakan sessi soal-jawab yang dijawab bukan dengan hafalan tetapi oleh amalan. Betapa ruginya manusia sibuk menjaga badan dan tidak sibuk menjaga amalan. Ini yang dikatakan oleh roh orang yang meninggal apabila melihat mata mereka bengkak dan pecah pada hari ketiga di kubur. Ada segelintir ktia sibuk dengan hanya urusan dunia, kita jogging tetapi tidak solat, kita yoga tapi tak tutup aurat. Kita bekerja demi mencari kejayaan dan kesenangan dunia.

Kematian adalah kerehatan bagi setiap mukmin . Orang yang bergelar mukmin tidak takut mati. Bahkan menjadikan mati sebagai motivasi untuk sentiasa beribadat kepada Allah. Ketakutan kepada kematian akan muncul tak kala merasa diri masih tidak sempurna dari segia amalan. Kematian merupakan kerehatan bagi setiap mukmin yang betul-betul menyerahkan kehidupannya untuk mencari keredhaan Allah. Ini ada disebut di dalam Hadis Rasulullah yang menyatakan bahawa orang mukmin tatkala ia meninggal dunia dan mengadap Allah ia berehat, mereka penat didunia semasa mentaati Allah seperti puasa, solat. Kubur ialah taman syurga bagi orang mukmin dan mereka tidor seperti pengantin selepas menjawab semua soalan kubur dengan baik . Sewaktu hidup di dunia, mereka sentiasa mahu meraih pahala dan mencari mardhatillah.
Mengingati dunia akan merisaukan kita tetapi mengingati Akhirat akan menenangkan jiwa. Mari sama kita berdoa agar Allah member kita husnul khatimah dan taman syurga dan lindungan arasy dan buku timbangan dri tangan kanan dan lalu titian sirat dengan mudah ke syurga. Betulkan  tujuan dan matlamat hidup kita. Jangan kita terpesona dengan dunia yang sementara ini. Biar tubuh kita dengan manusia tetapi hati sentiasa mengingati Allah. 


No comments:

Post a Comment