Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, September 9, 2015

Apa itu murah rezeki



Bismillah,

Bangun pagi kita bersiap untuk mencari rezeki. Adakala kita dihambat masa untuk keluar bekerja. Terpaksa menempuh jem. Melawan kesibukan jalan raya. Fikiran kita sarat dengan kerja-kerja yang bakal diselesaikan. Ada ketika berfikir apa yang tidak selesai di rumah. Pendek kata kita banyak berfikir dan mahu menyelesaikan urusan dunia. Betul, kita bekerja untuk mencari sesuap nasi, menyam,bung kehidupan.

Persoalan harian kita pastinya juga berfikir akan mahu mencari rezeki dan mengharapkan  kita sentiasa murah rezeki. Kita mahu rezeki yang banyak dan melimpah ruah. Berapa banyak kira meminta dari Allah? Berapa lama kita peruntukkan masa bersamaNya?

Kita ada jawapan tersendiri. Kita kata kita solat 5 waktu, walau ada ketika kita tidak tahu dan sedar bila kita mula solat, yang kita tahu ktia sudahpun memberi salam. Maknanya solat kita tidak kyusuk.
Kita mendapat habuan gaji atau upah, apa yang kita fikir? Kita mahu berbelanja, mahu beli apa yang kita impi.
Kita dapat durian runtuh. Kita berniaga untung berlipat ganda, kita seronok dan gembira dengan kejayaan yang diraih.
Kita sihat, kita gembira bertemu sahabat. Ceria bertemu mata dan meraikan mereka.

Apajua keadaan. pernahkah saat itu kita fikir, dari mana hasil yang kita peroleh ini? Tidakkah kita sedar bahawa semua ini adalah dariNya? Berapa banyak kita menyumbang untuk zakat dan juga sedekah? Saat kita miliki wang ringgit, adakah kita mahu memberi dan ingat kepada orang yang memerlukan. Adakah bila kita ditimpa kesusahan baru kita sedar, baru kita insaf.

Murah rezeki, kita semua mahu dan harap kita murah rezeki.

Realitinya rezeki Allah sentiasa hadir di sisi. Kita sendiri yang sering lupa untuk menilai. Kita melihat rezeki hanya pada duit ringgit, wal hal rezeki yang besar nilainya adalah pada kesihatan tubuh badan. Bila badan sihat kita mampu beribadat, kita boleh bekerja, kita boleh buat apa sahaja.

Duit bukan segalanya, harta tidak mampu membeli kesihatan. Maka bersyukurlah!

Wallahualam.


  

No comments:

Post a Comment