Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, September 10, 2015

Mari Belajar Mengaji Al Quran




Bismillah,

Belum terlambat! Itu yang dapat dikatakan apabila ramai yang merasa kecewa dan menyesal kerana mereka masih tidak tahu dan tidak pandai mengaji walau usia sudah masuk tiga siri atau empat siri. Bahkan ada yang rasa malu kerana anak-anak mereka sudah pandai mengaji, bahkan ada yang sudah khatam.

Masa mereka kecil dan remaja, mereka lalai. Bahkan ada juga yang bila ibu ayah hantar mengaji mereka main-main dan tidak berminat. Bila sudah bersekolah menengah peluang untuk belajar itu ada, namun kesedaran masih kurang. Walau di sekolah ada mata pelajaran KAFA serta Pendidikan Islam, namun ia tidak mencukupi.

Hidayah milik Allah. Kesedaran akan perlunya belajar mengaji Al Quran dan mahir membaca Al Quran itu hadir bila merasakan usia sudah tidak panjang. Kita menuju kematian.  Apalagi bila anak-anak sudah membesar, tanggungjawab ibu bapa mendidik anak untuk membaca dan kenal huruf al Quran.

Jika ibu bapa tidak kenal huruf, bagaimana mahu mengajar anak-anak. Maka belum terlambat untuk belajar. Ada orang yang usia 20 tidak kenal huruf Al Quran, namun dek kerana kesedaran dan kemahuan yang tinggi, di usia 30 beliau bukan setakat mampu dan fasih membaca al Quran, bahkan boleh menghafal 30 juzuk al Quran. Itulah janji Allah. Siapa yang mahu Dia akan beri.

Bila mahu belajar, letakkan azam dan bulatkan hati. Jangan malu untuk belajar. Jika perkara lain kita boleh belajar dan sanggup berusaha untuk mencapainya, maka apalagi soal mengaji Al Quran. Ia satu kewajipan kita pada agama. Setiap hari dalam solat kita membaca al Quran. Bahkan Al Quran adalah pegangan kita. Maka kita perlu baca dan faham isi kandungannya serta mengamalkannya. Ganjaran orang yang membaca al Quran itu amat besar pahalanya, maka berusahalah agar kita pandai membaca dan menghayati segala isi kandungan serta berjaya mengamalkan cara hidup berlandaskan ajaran al Quran. 

No comments:

Post a Comment