Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, September 21, 2015

Bagaimana Menggapai Husnul Khatimah



Bismillah,

Menggapai Husnul Khatimah, itulah buku yang siap direviu dua hari lepas. Ia satu buku yang sangat mahu dibaca, sementelah siapa yang tidak mahu meninggal dalam keadaan Husnul Khatimah. Apa yang dimaksudkan? Ia bermakna kita mati dalam keadaan yang baik.

Umpamanya kes terbaru ramai yang meninggal di Mekah disebabkan kren terbalik semasa ribut pasir melanda. Mereka yang meninggal dunia dianggap sebagai syahid dan mati dalam husnul khatimah. Ini kerana mereka meninggal dalam keadaan beribadat iaitu ibadat haji, berada di tempat yang paling mulia iaitu di Masjidil Haram, pada hari Jumaat.

Maka siapa yang tidak mendambakan Husnul Khatimah, kerana ia petanda perjalanan mereka seterusnya dilihat lebih mudah. Bahkan pemergian mereka ditangisi ramai, dan ramai yang mendoakan kesejahteraan. Inilah jua yang berlaku pada arwah Tok Guru bila meninggal. Kematiannya menjadi satu fenomena bila jenazahnya dikunjungi puluhan ribu manusia. Bahkan seluruh negara berduka dengan kehilangannya.

Husnul Khatimah, milik siapa?

Berdasarkan buku karangan Dr Muhammad Widus Sempo saya kongsikan beberapa tip bagaimana memperoleh husnul khatmah.


  1. Berdoa agar pengakhiran hidup dengan amal  kebaikan.
  2. Berbakti kepada kedua ibu bapa,sepanjang hayat mereka
  3. Sentiasa berada dalam naungan kalimah tauhid
  4. Menghidupkan amalan zikir
  5. Banyak beristighfar
  6. Sentiasa berselawat
  7. Membaca al Quran setiap hari
  8. Makan minum dari sumber rezeki halal
  9. Mata yang sering menangis kerana takutkan Allah
  10. Dermawan
  11. Bersifat pemaaf
  12. Banyak beramal dan membantu orang lain
  13. Sentiasa berpesan pada kebaikan
  14. Menjadi Ashabul Yamin
  15. Mencintai dan mendekati ilmuan dan ulama
  16. Hati yang lembut sering bertaubat
  17. Menyayangi binatang
  18. Mencintai dunia untuk tujuan akhirat semata.
  19. Keimanan yang kuat
  20. Allah tempat mengadu
Semoga kita semua tergolong dalam golongan yang berjaya meraih husnul khatimah

No comments:

Post a Comment