Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, September 13, 2015

Komunikasi ; dekat tapi jauh



Bismillah,

Komunikasi sangat penting sebagai alat penghubung. Bila tiada komunikasi maka banyak perkara tidak dapat disempurnakan. Silap cara berkomunikasi juga boleh mengundang padah. Dunia hari ini serba moden dan canggih. Ia secara positifnya menjadi penghubung pada jarak yang jauh.

Sebagai contoh, adanya telefon atau internet memudahkan kita untuk menghubungi satu sama lain. Pendek kata tekan jari sahaja sudah boleh berkomunikasi. Namun tidak semua yang canggih dan moden itu bagus jika perkara yang baik menjadi sebaliknya.

Dek kerana internet dan telefon yang dekat menjadi jauh. Perhatian bagaimana hubungan kekeluargaan renggang kerana tiada komunikasi sebenar. Ibu bapa, anak-anak sibuk dengan FB, whatsup, twitter dan segala macam media menyebabkan komunikasi secara realiti tidak lagi dipeduli.

Lihat di kedai makan, di pasaraya dan merata-rata, manusia sibuk menatap skrin telefon dari melihat dan berbicara dengan orang dihadpaan mereka. Maka jika ibu bapa yang sibuk berintenet secara tidak sedar akan mengabaikan anak-anak. Komunikasi semakin jauh, hubungan akan hambar, kasih sayang tidak terpupuk.

Maka untuk yang jauh kita dekatkan, berilah masa. Tengoklah mata anak-anak, pasangan kita, orang-orang yang dekat dengan kita. Berinterasi dengan mata dan hati, agar satu masa bila mereka pergi kita tidak menyesali.

Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment