Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Saturday, September 19, 2015

Erti Memberi



Bismillah,

Sungguh benar janji Allah ini,
siapa banyak memberi,
ganjaran pahala berganda akan diberi.

Itulah kuasa sedekah,
namun ramai tidak ambil endah.
padahal saat susah,
bila lakukan sedekah,
pasti rezeki akan murah.

Sebanyak manapun harta kita,
ia bukan milik kita,
bila kita sudah tiada,
ia jadi milik orang lain pula.

Maka jangan bertangguh,
berilah apa yang boleh,
ia bukan ukuran banyak mana,
tapi seikhlas mana,

Berazamlah wahai diri,
fikirkan setiap hari,
pada siapa mahu memberi,
tangan kanan memberi,
tangan kiri disembunyi,


jika tiada apa yang mahu diberi,
tidak mengapa saudara saudari,
tidak duit, idea dan tenaga boleh diberi
asal beri ikhlas hati,

apa jua yang diberi,
akan dicatat oleh malaikat nanti,
balasan Allah bakal diperolehi,
syurga nan abadi.
Ameen.


Nukilan:
Ummu Iman Ihsan
6 Zulhijjah 1436H




No comments:

Post a Comment