Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, September 16, 2015

Program Amal bersama Orang Asli


Bismillah,

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah hari ini cuti bersempena Hari Malaysia kami dari Sukarelawan Yayasan Peramah bersama Ansar Care dan Amal Care bergabung turun padang menziarahi orang asli yang tinggal di Sg Buloh.

Seawal pagi kami berkumpul di depan Hospital Sg Buloh menuju ke kampung orang asli berhampiran. Sebelum itu kami telah bersedia dengan barangan sumbangan serta peralatan untuk membuat aktiviti bersama orang asli setempat.

Program disebelah pagi sebaik sampai kami melakukan dua aktiviti iaitu membersih kawasan surau, ini diuruskan oleh para Muslimin. Manakala kami golongan Muslimat menziarah rumah-rumah orang asli dengan membawa bersama barangan sumbangan.


Mereka ada terdiri dari Islam dan juga Kristian. Namun masih ramai yang menganut anamisme. Kami para Muslimat bergerak dalam empat kumpulan. Alhamdulillah, kedatangan kami diterima baik. Kami bertanyakan khabar dan bertanyakan sedikit sebanyak latar belakang mereka.

Setiap rumah yang kami singgah kami jemput mereka hadir program di surau selepas zohor, di mana kami akan adakan proram bersama anak-anak serta program bersama warga orang asli setempat. Selesai misi ziarah kami kembali ke surau untuk bersama mereka yang menghadiri kelas mengaji.

Sementara menunggu mereka tiba giliran mengaji kami mengadakan halaqah bersama mereka. Kami mengajarkan merek Fardhu Ain seperti cara solat dan bacaan dalam solat. Alhamdulillah, mereka mahu belajar, walaupun sebagai muallaf namun mereka tetap mahu belajar.

Tidak dinafikan, perlu ada banyak sesi follow-up bagi memastikan mereka dapat mempelajari Islam dengan lebih baik. Setakat ini hanya ada seorang ustazah yang datang mengajar di surau, ia tidak memadai. Dakwah perlu lebih kerap dan ada lebih banyak NGO yang turun bersama mereka.

Apapun sehari program bersama orang asli hari ini, kami sangat berpuas hati, bahkan merasa terpanggil untuk meneruskan dakwah kepada mereka secara berterusan selagi diizinkan Allah. Ada segelintir mereka yang masih belum menganut Islam, harap dapat diIslamkan.

Hidayah milik Allah, namun usaha yang berterusan dalam menjelaskan tentang Islam pastinya memberi harapan cerah agar mereka faham tentang Islam, dan bagi yang muallaf akan lebih dekat dengan Islam.

Wallahualam




No comments:

Post a Comment