Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, September 22, 2015

Hari Arafah : Pertemuan dua hati


SEKELUMIT 'ilmu
- Pertemuan Dua Hati
Kisah 'Arafah mungkin ramai yg dah tahu. Saya yakin ia tak pernah jemu untuk diceritakan semula.
Setelah diturunkan ke bumi, katanya di Sri Lanka di dalam kegelapan malam. Nabi Adam a.s amat takut sekali. Apabila matahari fajar naik, Nabi Adam a.s dapat lihat dirinya dalam pakaian ihram. Bila waktu Subuh tiba, Nabi Adam a.s menjadi orang pertama mendirikan soLat Subuh sebanyak 2 raka'at.
Kemudian Nabi Adam a.s. berdo'a menyesal selama 40 tahun ;
.
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ
(al-A'raf : 23) 
"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi".
.
Nabi Adam a.s. mengharamkan dirinya sepertimana 13 larangan ihram sekarang. Bayangkanlah rupa Nabi Adam a.s. yg kusut masai. Begitulah rupa jema'ah haji yg sepatutnya; kusut masai termasuk wanita sekalipun.
Berjalan lah Nabi Adam a.s bertahun-tahun sambil berdo'a sehinggalah sampai ke Arafah. Sewaktu itu teringat dia akan isterinya, Siti Hawa. Al-kisah, Siti Hawa diturunkan di Jiddah. 'Jid' berma'ana Nenek yg merujuk kepada Siti Hawa sebagai Wanita yg Tua.
Dikala teringat sang isteri, maka Nabi Adam a.s pun naik ke atas Jabal Rahmah lalu bertalbiah;
لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لاَ شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْكَ.....
Dalam keheningan pagi, sayup-sayup Hawa terdengar suara talbiah. Semakin dihampiri semakin yakin itulah suara suaminya Adam a.s. Maka Siti Hawa pun terus jawab dengan penuh kegembira'an akan nikmat ALlah; Tuhan yg satu, ALlah sahaja yg layak disembah...
إِنَّ الْحَمْدَ، وَالنِّعْمَةَ، لَكَ وَالْمُلْكَ، لاَ شَرِيكَ لَكَ
.
Berpelukan mereka menghilangkan rindu setelah 40 tahun terpisah. Nama 'Arafah seperti yg diceritakan terdahulu.

Perkongsian dari Prof. Saidfuddin Masudi

No comments:

Post a Comment