Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, September 30, 2015

Ubat Hati


Bismillah,

Bongkak, takbur, ego, ujud, besar diri dan merasakan diri bagus adalah sifat mazmumah yang sering ada dikalangan kita. Insan yang memiliki sifat sebegini selalunya susah mendapat kawan, bahkan susah menerima pandangan orang lain.

Ada juga individu yang tidak sedar dirinya ada sifat sedemikian. Ini berlaku ada ketika dari perbuatan seperti cara bercakap. Percakapan yang merendah-rendahkan orang lain memperlihatkan individu tersebut ego serta besar diri. Melihat orang lain kecil dan kita lebih hebat.

Itu yang boleh dilihat secara kasar. Ada juga yang miliki sifat yang orang tidak tahu, tapi hatinya yang merasa begitu. Ujud adalah sifat yang ada dalam diri. Ia antara individu dengan Pencipta. Merasakan diri kaya, berkuasa, miliki banyak perkara hingga lupa dia hanya diberi pinjaman. Lalu kerana ujud itu tiada sifat syukur, tiada rasa rendah diri.

Bagaimana mahu membuang semua sifat mazmumah ini?


  1. Caranya adalah sentiasa merasakan diri ini adalah hamba, banyakkan merasa kekurangan dari kelebihan. 
  2. Hidup ini tiada satu yang kekal, maka jika ini dirasai, perasaan tinggi diri akan lenyap, diri akan tahu hidup ini menunggu mati yang tidak pasti.
  3. Berzikir dan ingati mati adalah ubat mazmumah. Hati yang hidup dengan zikrullah akan sentiasa dapat menyuburkan qanaah dan sifat-sifat yang baik.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment