Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, September 7, 2015

La Tahzan Jangan Bersedih

Bismillah,

Mengurus emosi sedih tidak mudah, namun tidak juga susah bila faham keadaan dan tahu erti ujian.
.Bila berdepan masalah ramai yang akan panic. Apalagi jika beban masalah itu banyak berkait dengan perasaan. Saya terbaca perkongsian beberapa rakan yang menjadi balu menyatakan tentang perasaan kesunyian dan kesedihan yang berpanjangan kerana tidak dapat menerima kehilangan orang tersayang. 

Dapatan kajian PHD saya juga sama. Boleh dikatakan balu yang menjadi responden memberikan jawapan yang sama. Mereka murung dan bersedih. Ada ketika airmata mengalir sendiri bila mengingatkan insan tersayang. Sungguh tidak mudah, apalagi jika ada banyak beban yang perlu digalas, ada perkara yang belum selesai perlu disudahkan. Keluarga perlu diberi makan, hidup perlu diteruskan.

Lalu bagaimana cara mereka menangani semua ini? Tiada lain, hanya diri perlu kental dan tabah, perlu pasrah dengan dugaan. Jawapannya adalah kembali kepada Pencipta. Mengadu pada Dia yang Maha Esa. Ujian kehilangan untuk insan merasa dan percaya, apa yang ada milik Dia. Kita diberi pinjam sementara. Sampai masa Dia akan menarik semula apa yang ada.

Jika kita bersedia dengan kehilangan maka ia tidak mengambil masa lama untuk bangkit.
Namun jika kita masih tidak redha dan bersedia serta memahami bahawa diri kita juga bila-bila masa akan dipanggil pergi maka kita susah menerima kenyataan. Diri tidak akan tenang. Kita menjadi insan yang kuat untuk bangkit memulakan kehidupan baru bila faham MATI ITU PASTI. 

Mungkin ada yang berkata, tidak kena batang hidung sendiri, mudah bercakap, senang berkata-kata. Tidak juga... Saya sendiri merasainya. Melihat dari kacamata seorang anak sudah cukup untuk saya memahami. Ibu saya juga menjadi balu, bahkan diusia yang cukup muda. Saya banyak belajar dari beliau. Apalagi waktu ayah meninggal ibu saya mengandung. Apabila bersalin tidak sampai 40 hari adik saya yang satu-satunya lelaki meninggal dunia. Bayangkan kesabaran tahap bagaimana yang ibu saya miliki. Sepanjang saat itu, saya tidak pernah mendengar ibu saya merintih, tidak juga pernah melihat airmatanya mengalir. Aktivitinya hanya mencari rezeki untuk menyara kehidupan,selain beribadat kepada Allah.

Bagaimana beliau begitu kuat? Bagaimana beliau mampu mengurus emosi dan kesedihan? Jawapannya... beliau redha dan pasrah. Beliau sudah biasa dengan kehilangan. Ibunya meninggal diusia 2 tahun. Kehidupan mengajarnya untuk tabah dan sabar. Tiada istilah murung, tiada masa untuk menangis dan merintih kepada insan. Ibu sedar hanya Allah tempat mengadu. Maka percayalah, hidup ini pentas ujian. Ia bukan masa untuk kita bersedih hingga menyebabkan minda kaku dan hati punah. Bangkitlah! Kini masa untuk memandang ke depan, atur langkah kehidupan. Percayalah, insan yang sabar ganjaran menanti dari Tuhan.

Wallahuaalam.


No comments:

Post a Comment