Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, March 18, 2012

Berkata Benar Walaupun Pahit

Setiap orang apabila disuruh bersumpah memang boleh dan begitu mudah melafazkan sumpah walaupun realtinya merek itu sedang berbohong. "Alah bisa tegal biasa", itulah resmi orang yang menggunakan lidah tanpa tulang dengan sewenang-wenangnya berbohong. Sikap suka berbohong ini sebenarnya berlaku pada diri seseorang kerana mereka tidak merasa takut dengan azab neraka Allah.

Cerita tentang bohong, adao rang berbohong kepada ibu bapa, ada yang berbohong pada isteri atau suami, ada yang berbohong kepada majikan, ada yang berbohong kepada pelanggan, pemimpin berbohong kepada rakyat pendek kata pelbagai cerita bohong berlaku disekeliling kita. 

Persoalanya... Pernahkan anda dibohongi atau anda sendiri berbohong? Apa rasanya perasaan kita tika mengetahii kita dibohongi? Apa rasanya juga bila kita sendiri berbohong? Jika kita tahu sakitnya perassan bila dibohongi maka sama juga ,itulah perasaan orang yang kita bohongi... 

Tiada siapa yang tahu jika kita berbohong walaupunada pepatah mengatakan "sepandai-pandai tupai memlompat akhirnya ke tanah jua" orang berbohong lama-lama 'kantoi' juga, tapi ada juga yang sering berbohong tetapi tetap terselamat... Ya bertul terselamat didunia, tapi akhirat CONFIRM tidak selamat. Oleh itu mari kita sama-sama MUHASABAH DIRI... BERKATA BENAR WALAUPUN PAHIT, BERANIKAN DIRI MENEGAKKAN KEBENARAN, KUATKAN DIRI MENGAKUI KESILAPAN...  

Moga kita tergolong dalam orang-orang yang berkata-kata benar sehebat ABU BAKAR AS-SIDDIQ. Insya Allah

No comments:

Post a Comment