Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, March 12, 2012

Kerjaya : Modal dalam Perniagaan

Bila bercerita tentang kerjaya, ramai yang berminat untuk menceburkan diri dalam bidang perniagaan. Realitinya perniagaan itu memang satu mata pencarian yang boleh memberi hasil yang lumayan. Jka kena pada strategi dan juga apa barangan dan perkhidmatan yang bagus, maka perniagaan tersebut akan berjaya serta pemiliknya akan menjadi kaya raya.

Apabila ingin berniaga, sudah pasti salah satu perkara utama yang mengerakkan sesuatu perniagaan adalah modal. Modal ini ada dua iaitu modal dari segi duit ringgit dan modal yang ke dua diri sendiri dan yang ketiga orang-orang sekeliling kita. Modal yang pertama ini rata-rata dijadikan alasan oleh inidividu yang menyekat dirinya untuk berniaga. Alasan tiada duit untuk memulakan perniagaan itu menjadi perkara biasa yang kita dengar. Ada banyak cara untuk mendapatkan modal duit ringgit, ada yang melakukan pinjaman, ada yang berhutang dengan keluarga atau rakan-rakan.. ada juga yang mencari nahas meminjam dengan ALONG.
Apapun cara unutk mendapatkan duit bagi memulakan perniagaan biarlah ia degna cara yang betul, serta kita memastikan segala hutang boleh dibayar balik, oleh itu jangan berniaga seperti hangat-hangat tahi ayam.. orang berniaga kita pun nak berniaga tapi realtinya kita tidak sabar dengan sepak teranjang bisnes maka kita akhirnya akan kecundang. Oleh itu cara terbaik pada hemat saya adalah menabung atau menggunaka apa sahaja dulu yang kita ada, dari situ barulah kita perlu berdikit-dikit menambah modal kepada perniagaan tersebut.
Modal yang kedua adalah modal diri sendiri, ini termasuklah kemahiran berkomunikasi, (seperti bercakap, penerangan maklumat produk, pengetahuan tentang apa yang kita niagakan dll) kemahiran melayan pelanggan,  penampilan diri, sikap, disiplin diri serta pelbagai lagi yang bersangkut paut dengan diri sendiri maka semuanya modal.
Modal yang ketiga adalah orang-orang sekeliling kita yang menjadi pelanggan kita. Mereka ini bakal mempromosi atau menjadi pelangaan kepada pernigaan kita. Oleh itu berusahalah menjaga hubungna nbaik dengan mereka, kerana apabila mereka sukakan kita biarpun produk kita tidak seberapa tetapi mereka tetap akan membeli kerana suka dengan kita.
Bagi yang inigin menapak ke dunia perniagaan sebeanarnya modal utama adalah diri sendiri iaitu kerajinan serta usaha yang tidak putus dismaping kreativiti yang bakal melonjak diri menjadi usahawan yang berjaya. berniaga bukan hanya memberi keuntungan di dunia tetapi ia juga memberi pahala kerana sunnah rasululah jika dikerjakan mengikut sebagaimana Baginda. Selamat mencuba dan berjaya dalam perniagaan yang diceburi.

No comments:

Post a Comment