Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, March 1, 2012

Perniagaan sebagai tiket ke syurga

Ramai sahabat saya  yang melibatkan diri dalam perniagaan. Ada yang sangat-sangat berjaya, ada yang berjaya dan ada juga yang pencapaiannya sederhana namun mampu bertahan. Rata-rata orang yang berjaya dalam perniagaan mereka ini perlu gigih berusaha dan perlu mepunyai strategi tertentu bagi memastikan perniagaan mereka meningkat. Ada yang memilih untuk terlibat dalam perniagaan kerana ia menjanjikan kemewahan. Selain itu merupakan tiket untuk meraih pahala yang lebih apabila kita dapat bersedekah dan berzakat kepada yang tidak mampu. 
Saya perhatikan ramai yang terlibat dalam perniagaan, (walaupun bukan semua) mereka ini begitu obsess berniaga hingga sanggup melakukan apa sahaja biarpun menyalahi hukum Islam. Bahkan ada juga yang berniaga hingga lupa kepada amal ibadat yang perlu ditunaikan. Mereka ini sibuk hingga tidak sempat untuk menuntut ilmu atau berjemaah disurau. Padahal berniaga itu adalah sunnah, namun segelintir kita leka mencari dunia. Memetik kata-kata sahabat saya “ berdasarkan pengalaman peribadi, kalu kita terlalu sangat mencari, biasanya kita tak dapat. sebaliknya apa yang kita nikmati sekarang seolah-olah datangnya tanpa dicari-cari". 
Realiti hidup ini mudah melupakan kita pada hakikat kejadian. Oleh itu,apapun bidang yang kita ceburi pastikan ia sekadar platform untuk menjana keberkatan dan kerahmatan Allah untuk hari akhirat serta lebih mendekatkan kita kepadaNya.
Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment