Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, March 8, 2012

DISITU BUMI DIPIJAK DISITU LANGIT DIJUNJUNG



Bertuah diri rasanya dilahirkan di negeri serambi Mekah. Mungkin ada segelintir yang mengata negeri ini miskin di banding negeri yang lain. Biar apa orang kata, tetapi bahaginya saya saat kaki menginjak di bumi kelahiran. Hati akan merasa tenang. Walaupun tidak banyak mercu tanda yang menjulang ke langit, namun kemajuan tetap hebat seiring dengan hebatnya pentadbiran.

Dibumi ini juga pertama kali aku mengenal dunia, di ajar mengira dan membaca. Tidak akan aku lupa guru-guru yang mencelikkan minda. Tidak akan aku lupa gelak ketawa bersama rakan-rakan. Bila lagi kita akan bertemu semula, mengayam kembali kisah lama yang telah ditinggalkan.

Disitu bumi dipijak, 
di situ langit dijunjung.
Walau merantau segenap pelusuk
Negeriku tetap akan disanjung.


Batu Belah Batu Bertangkup
Membelah jiwa hati si IBU
Aurat dijaga bertudung litup
Itulah papan Tanda Bandar Kota Bharu


Pinang dibelah di atas rumputt
Untuk dimakan bersama pulut 
Hati terkenang mulut menyebut
Moga rindu akan bersambut


Nukilan
ummu ieman ihsan
16 Rabiulakhir 1433H

No comments:

Post a Comment