Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, November 29, 2011

MAAL HIJRAH : ANTARA AZAM DAN CABARAN

Setiap kali tibanya tahun baru maka kita akan mula berazam dengan matlamat dan tekad yang baru. Adakah azam kita itu azam yang lama atau azam yang baru. Ramai yang mulakan azam yang baru walaupun azam yang lama masih belum terlangsai. Apapun azam dan cita-cita yang kita semai biarlah ia selari dengan seruan hijrah. Biarlah azam kali ini boleh membawa satu perubahan pada diri kita dan dalam masa yang sama memberi tempias yang sama kepada orang lain. Untuk melaksanakan dan merealisasikan azam yang baru sudah pasti kita akan berdepan dengan cabaran baik cabaran dalaman atau juga cabaran luaran, ini adalah salah satu faktor yang boleh mengagalkan usaha kita merealsasikan azam tersebut. Salah satu cabaran yang kita perlu atasi adalah bagaimana mendisiplinkan diri supaya kita mampu istiqamah dengan azam serta bagaimana  kita menggandakan usaha dan mempertingkatkan strategi untuk mencapainya. Satu cabaran sahaja boleh menggagalkan segala yang diidamkan jika kita mengalah pada cabaran itu. Biar apapun cabaran, azimat yang mampu mengerakkan kita kekal dengan keazaman dan bertindak melawan segala cabaran adalah kekuatan dalaman  diri serta mental yang kuat  mahukan kejayaan. Orang yang kuat keazamannya walaupun ujian datang bertali arus adalah orang yang sentiasa menghampirkan diri kepada Allah dengan beribadat serta berlapang dada dengan ujian. Oleh itu antara azam dan cabaran jika mahu berada diGARIS KEJAYAAN....BISIKKAN HATI DENGAN LAUNGAN kalimah AL-FALAH...iaitu dengan  ZIKRULLAH.

No comments:

Post a Comment