Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, November 16, 2011

Keikhlasan Dalam Membina Kerjaya


Segelintir dikalangan kita begitu mudah menyebut perkataan ikhlas tetapi jarang memahami apakah maksud di sebalik kata-kata itu. Pengertian di sudut bahasa atau betapa panjang lebar penjelasan yang diberikan tidak cukup untuk kita memahami atau megentahui dengan begitu terperinci dan menghayatinya dengan begitu mudah. Keikhlasan adalah pokok kepada Ihsan yang buahnya adalah hasil dari segala perbuatan yang kita lakukan yang hanya kita diri sendiri lebih mengetahui apa yang di dalam diri dan yang lebih utama Allah yang Maha Esa yang lebih arif lebih mengetahui nilai atau darjah peratusan keikhlasan hambanya dalam melakukan apa jua. Meletakkan matlamat yang betul dan bersih serta bebas dari unsur-unsur yang tidak baik seperti pepatah ” ada udang sebalik batu” atau ” ada yang tersirat di sebalik yang tersurat” ini lah yang kita perlu berikan keutamaan. Oleh itu apabila kita ingin meletakkan matlamat dalam hal berkait dengan kehidupan maka letaklah nilai keikhlasan itu didepan dan pastinya segala matlamat yang kita capai itu akan mendapat keredhaan Allah baik kita berjaya atau gagal dalam menjayakan matlamat kita.

No comments:

Post a Comment