Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Sunday, November 20, 2011

MEMENUHI PERMINTAAN


Keinginan atau permintaan yang dipenuhi mampu memberikan insipirasi atau sebaliknya... Mungkin ada yang setuju..namun rata-rata kita sering melakukan ini pada anak-anak. Iaitu menwarkan ganjaran jika sesuatu yang kita inginkan itu tercapai. Mana satu yang biasa kita lakukan? Hadiah dulu baru ada motivasi atau lakukan sesuatu dahulu baru ada ganjaran..
Biasakah anda melihat anak-anak yang menangis bila berdepan dengan mainan, dan ibu bapa pula amat sukar untuk memujuk sehingga mereka merasa malu dengan orang yang memandang dek kelakuan anak. Kenapa anak jadi begitu? Salah siapa? Pada saya kesilapannya dari ibu bapa sendiri...
Sewaktu kecil anak-anak memang akan suka dengan mainan. Dalam tempoh mereka membesar itu adakah kita sering membelikan apa sahaja yang mereka minta atau kita beli apabila kita sendiri yang merasakan ianya perlu? Saya amat percaya ibu bapa pasti ada tekinik yang berbeza...ada yang semasa kecil memanjakan anak-anak dengan membelikan apa sahaja..alasan tak mengapa...seronok layan..atau murah sahaja..tanpa anda sedar bila anak membesar dan pandai meminta dimasa itu anda tidak lagi mampu mengadakan sentiasa...mereka pula sudah terbiasa ...maka itulah kesan yang paling cepat dapat kita perhatikan dari teknik kita yang member tanpa had atau member bukan untk mendidik
Tahukah anda bahawa anak-anak yang membesar dalam keadaan segalanya mudah bagi mereka sebenarnya kurang mendidik jiwa mereka. Saya percaya kepada anak-anak perlu merasa susah barulah mereka kenal dunia...kenal erti hidup..Kehidupan anak-anak perlu diasuh dengan disiplin, namun bukan dengan kekerasan..
Berbalik kepada permintaan...sebelum saya menunaikan permintaan anak-anak, mereka perlu lebih dahulu menunaikan permintaan saya sebagai ibu..biasanya kecenderungan manusia bila mereka sudah mendapat dahulu keinginnan maka mereka kurang berusaha...jadi jangan terlalu mudah memenuhi permintaan anak kerana mereka cenderung menjadi manja ‘spoil’.
Jika anda tidak bersetuju itu tidak mengapa, kerana saya percaya hidup kita perlu ada ‘try and error’. Jika anda rasa experiment anda itu sesuai maka teruskanlah memberi dan menunaikan permintaan anak-anak...tunggu bila mereka sedikit dewasa adakah mereka mahu menurut kata anda atau kata mereka?
Ingatlah kali pertama anda melakukan sesuatu itu adalah member kesan jangka-panjang yang amat mendalam tanpa anda sedari..sewaktu anak anda meminta..”ibu belikkan Aiman maninan itu” anda dengan mudahnya memenuhi permintaan itu.. maka untuk kali ke-dua anda tidak menunaikannya..dia akan menangis dan merengek..oleh itu saat dia meminta untuk kali yang pertama anda katakana “tidak perlu mainana itu sudah ada” atau “duit ibu sekadar cukup untuk beli keperluan rumah”.
Adakah zalim kita tidak menunaikan permintaaan si kecil? Mungkin pada masa itu kita tidak tunaikan permintaan itu, tetapi jika ada sesuatu yang anak lakukan yang baik maka anda boleh memberikannya sebagai ganjaran,tidak perlu membawanya ke kedai mainan itu..cukup sekadar anda hulurkan permintaannya sebelum ini dan dia akan merasa lebih dihargai...

No comments:

Post a Comment