Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Tuesday, November 22, 2011

MENJAGA HUBUNGAN DAN SILATURRAHIM

Hubungan silaturrahim merupakan perkara yang menajdi nadi dalam kehidupana. Allah mengingatkan kita bukan hanya setakat mejaga hubungan dengannya, tetapi kita juga diingatkan untuk menajaga hubungan sesama insan. Menajga hubugnana adalah satu kemestian dalam hidup jika kita inign berjaya dunia dan akhirat. Ramai dikalangan kita apapbila memeperkatakan tentang hubungan maka hanya melihat yang didepan mata seperti ibu bapa. Adik beradik dan sahabat handai. Apa yang perlu kita sedrati dalam kehidupan ini kita perlu mempunyai ramai kawan dibanding dengan musuh. Tetapi sebaliknya, kita banayk mencipta musuh daripada kawan kerana sifat dan tabiat yang ada pada kita sendiri. Ibarat kata pepatah ” berkawan biar seribu...” hari ini nilailah diri kita adakah kita sudah sempurna dalam menjaga hubungan. Berapa kerap kita memberi salam atau senyuman kepada orang yang kita temui. Adakah kita telah menziarahi rakan kita yang sakit? Sudahkah kita bertanya keadaan jiran kita yang lama tidak kita berjumpa? Jika kita berjauhan dengan ibu bapa, berapa kerap kita mengunjungi dan mennziarahi mereka? Adakah kita menghubungi dan bertanyakan khabar saudara kita? Jika sentiasa kita lakukan maka itu sangat baik dan biarlah ia dilakukan secara istiqamah, jika belum mari sama-sama kita laksanakannya..moga dengan bersilaturrahim secara ikhlas Allah memberikan kerahmatan dan keberkatan kepada kehidupan kita. 

No comments:

Post a Comment