Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Saturday, November 19, 2011

PENYELESAIAN MASALAH

Masalah ada di mana-mana, jangan anggap orang lain ceria seolah dia tidak punya masalah. Besa orang yang namap seperti orang yang tiada masalah dan orang yang ada maslalah adalah cara bagaimana mereka mengatasi dan mencari penyelesaina kepada masalah tersebut. Selain itu mereka tidak menyemakkan fikiran dengan berfikir semata-mata kepada permasalahan tersebut, tetapi sentiasa mencari alternative dan kreatif menyelesaikannya. Kenapa kita jadi rungsing bila ada masalah? Sebabnya mudah, kerana kita menggalas masalah tersebut tanpa membuat penyelesaian berhemah serta kita mahu menyelesaiakn measalah terbut secara serentak atau ‘on the spot’ semua ingin selesai….
Mengapa kita bermasalah? Mudah saja…kerana adanya masalah maka kita memaksa fikiran kita berfungsi secara optimum…orang yang merasa diri tiada masalah amat berbahaya kerana kita berada di ‘comfort zone’. bahaynya berada di zon selesa ini adalah membawa kita lupa pada diri…
Cuba Tanya diri kita masa kita bersedih atau bergembira kita banyak ingat Allah ..pendapat saya masa kita bersedih, berduak…saat kita ditimpa musibah…jadi jangan rasa gundah bila Allah bagi kita masalah kerana Allah saying pada kita..dan kita berpeluang mendekatkan diri pada Allah.
Ingat, ada masalah boleh selesai dengan mudah dan cepat, ada juga yang mengambil masa yang lama…itu bergantug kepada cara kita mengendalikan maslaah tersebut. Jika anda stress dengan masalah itu pastikan anda keluar dulu dari zon itu, untuk release stress anda boleh baca Quran, zikir, berselawat dan pelbagai cara lagi yang boleh dilakukan. Disini saya ingin berkongsi tipss yang boleh anda lakukan dalam bentuk tindakan:
a)      Kenalpasti masalah yang menganggu fikiran anda itu satu persatu
b)      Senaraikan diatas kertas /diari
c)      Letak mengikut keutamaan atau letakkan pembahagian, contoh mungki masalah ditemapt kerja, urusan keluarga, hal berkait kawan-kawan, masalah kewangan etc
d)     Senaraikan plan bertindak mengikut kesesuaian disebelahnya
e)      Letakkan dateline atau bila anda pelru selesaikan perkara itu atau rancang juga masa untuk ada selesaikan perkata tersebut
f)       Jarakkan perubahan-perubahan dalam hidup. Beri diri anda masa untuk menyelaras dari satu perubahan ke perubahan yang lain.

No comments:

Post a Comment