Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Saturday, April 21, 2012

Mencari Titik Persefahaman dalam Perhubungan

Setiapkali mendengar permasalahan dalam keluarga atau rumahtangga apa yang dapat saya nilai dari pemahaman saya salah satu sebab kerana tidak ada persafahaman antara pasangan. Biarpun sudah lama duduk di bawah satu bumbung tetapi seperti tidak ada keserasian, masing-masing ada kepala sendiri, masing-masing ada kepercayaan sendiri, maka apa yang berlaku rumah tangga menjadi tidak aman. Perasaan sentiasa tidak bahagia, Hati sering berkecamuk dengan rasa tidak puas hati. 

Paling memberi tekanan apabila katap utus serta penyelesaian yang ingin dicari oleh pasangan berakhir dengan kegagalan.Maka bila berlaku episod begini akan timbul episod lain iaitu pergaduhan yang berpanjangan, epsiod luka membawa kepada rententan episod perceraian. Hilangnya rasa dan pertimbangan serta kewarasan akal unutk mencari solusi terbaik. Ini membawa kepada terpisahnya satu ikatan.Terurai satu ikatan kasih sayang yang terbina sekian lama. Terputus simpul kecintaan yang dulu sarat dalam diri.

Maka bagi mengelakkan perkara sedemikian berlaku apa cara yang boleh kita lakukan unutk mencari titik persefahaman atau mutual understanding bersama pasangan. Antaranya:

  • Tidak meletakkan pasangan 100 sebagaimana kita inginkan
  • Bertimbang rasa dan menerima seadanya
  • Melihat kebaikan dari keburukan
  • Tidak fokus perkara remeh
  • Buat perubahan pada diri sendiri
  • Jangan tunggu pasangan berubah, mulakan dengan diri sendiri
  • Kurangkan mencari cacat cela pasangan
  • Banyak muhasabah
  • Fikirkan perkara positif
  • Gunakan kewarasan bukan emosi dalam membuat pertimbangan
  • Elakkan mengadu domba dan mendengar kritikan terhadap pasangan
  • Menghargai apa yang kita miliki
  • Fahami diri sendiri unutk memahami pasangan
  • Memberi kemaafan


Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment