Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Monday, April 16, 2012

Wajarkah Memenuhi Permintaan Anak?


Sebagai ibubapa bila anak-anak meminta itu dan ini perlukah dilayani, atau bila anak-anak menyuarakan ingin memiliki sesuatu seperti handphone, games dll? Sebagai ibu bapa adakah kerana ingin menunjukkan rasa kasih dan sayang kita perlu menunaikan permintaan tersebut, atau kita menunaikan kerana bimbang anak-anak akan merajuk dan tidak rasa seperti disayangi. 
Sudah pasti setiap orang mepunyai pandangan dan jawapan berbeza. Pada pandangan saya, tidak salah menunaikan permintaan anak-anak jika ianya bermanfaat, tetapi bukan menunaikan sesuatu permintaan yang berbentuk material atau kebendaan. Bagi saya mendidik atau menunjukkan rasa kasih dan sayang secara demikinan tidak akan melatih anak melihat dunia pada kacamata sebenar. 
Ramai ibu bapa usia lapan, sembilan tahun bahkan ada yang sudah ke tahap sekolah menengah dibelikan handphone, saya percaya memang ada gunanya handphone tersebut untuk tujuan komunikasi, tetapi jangan sampai alat itu yang membinasakan kehidupan mereka di kemudian hari. Ada segelintir membudayakan anak dengan games dan segala macam permainan yang mahal-mahal.
Betul kerana kemampuan, tetapi waktu inilah kita perlu mengasuh anak berfikir kewajaran membelanjakan duit ringgit. Tidka salah unutk berseronok, tetapi saat kita membelikan mainan puluhan ringgit bahkan ada yang ratusan diwaktu inilah kita mendidik minda anak membuat timbang tara. Kata pada anak, disaat dia membeli mainan yang mahal, ada rakan-rakannya yang terpaksa berlapar, ada yang terpaksa mengikat perut. Jadi belilah seadanya, jika ada lebihan duit baik dikongsikan dengan kawan-kawan yang tidak mampu membeli buku, makan ala kadar sahaja. Gunalah ayat-ayat yang boleh memotivasikan mereka serta memahamkan mereka realiti kehidupan.
Betul dia tahu ayah ibunya banyak duit atau memilik duit ringgit, namun kongsikan pada anak-anak nilai sebenar duit ringgit, fahamkan anak-anak istilah sebenar kaya, ceritakan pada mereka apa ertinya menjadi miskin, miskin tidak hanya kerana harta, tetapi miskin ilmu lebih parah. 
Ramai ibu bapa mengadu anak-anak tidka mahu mendengar kata, dicakap tidak boleh segala-galanya begitu susah. Kenapa berlaku demikian? Kerana sewaktu kecil kita tidak mahu mendengar rengekan mereka meminta itu ini maka kita beri, waktu kecil kita tidak mengajar mereka bercakap-cakap buka berleter, bukan memarahi, tetapi berkomunikasi, bertukar-tukar pendapat, menyelami hati anak-anak. Sewaktu mereka kecil kita tidak belajar memahami kehendak mereka serte meletakkan nilai yang ingin kita terapkan maka apabila mereka dewasa sudah agak lambat.
 Perkata yang paling saya pelik adalah anak-anak dibiarkan menonoton tv ikut sedap hati, dulu ada AF maka disebabkan anak minat sekian-sekian artis maka dibiarkan anak tersebut menonton walhal anak baru berusia tiga empat tahun, bila ditutup channel tersebut anak akan menangis katanya, Maka seronoklah si anak kecil mengikut lenggok si artis. Ada juga naka lelaki yang dibiarkan rambut menjadi panjang seperti perempuan,bahkan ada yang sengaja dipakaikan rnatai/gelang. Anak perempuan pula tidak diasuh unutk malu jika ada lelaki yang bukan mahram, tidak diasuh menjaga aurat. 
Bila anak dewasa dan mereka tidak mahu lagi mendengar kata dan memilih cara hidup sendiri maka salah siapa? Tanyalah diri kita... saya yakin ada juga ibu bapa yang dari kecil diasuh, dididik dengan cara Islam namun bila dewasa anak-anak berubah menjadi bukan seperti kehendak kita. Maka inilah dikatakan ujian dari Allah. Ujian ini supaya kita sebagai ibu bapa lebih kuat dan sentiasa memanjangkan doa. Pasti ada masanya doa itu akan termakbul. Jika tidak serahlah kepada Allah. 
Bagi yang bergelar anak-anak satu masa kita juga akan menjadi ibu bapa sebagaimana ibu bapa kita hari ini. Oleh itu jadilah anak yang SOLEH/SOLEHAH moga satu ketika kita akan memperoleh anak yang sedemikian. bagi ibu bapa yang mengharapkan mendapat anak yang SOLEH/SOLEHAH, jadilah sedemikian unutk kedua ibu bapa anda. Sudah pasti Allah tidak akan menggagalkan hambanya. 
Wallhuaalam 

No comments:

Post a Comment