Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Thursday, April 12, 2012

Mengasah Minda Dengan Membaca

Salam Jumaat,
Moga Jumaat kali ini memberi kita barakah dan rahmah dari Allah. Hari ini isu yang ingin saya lontarkan adalah tentang sejauh mana kita SUKA @ RAJIN  membaca. Mungkin ramai yang menjawab rajin ada juga yang akan mengatakan suka tetapi tiada masa. 
Realti semua menyedari bahawa MEMBACA JAMBATAN ILMU, tetapi ramai juga yang memberikan alasan pelbagai. Namun ada juga yang rajin membaca, tetapi yang dibaca itu kurang memberi manfaat sebagai contoh suka membaca berkenaan gosisp,majalah hiburan, baca komen-komen di facebokk twiter dll. bagi yang tidak suka dan tidak rajin membaca pula akan beralasan untuk menonoton Tv leibh mudah. 
Jika kita meneliti kembali kenapa Allah menurunkan wahyu pertama kepada Nabi Muhammad ialah Surah Al-Alaq dan ayat pertamanya adalah Iqra. Wahyu pertama itu menyeru kita unutk membaca. Tiga kali ia diulang untuk kita membaca. Maka mari sama-sama kita mengambil ibrah darinya.
Satu ketika saya bukanlah amat rajin membaca, ada masa kita baca, bila sibuk kita kurang mambaca. Satu ketika dulu sewaktu remaja saya juga suka memilih buku-buku cerita yang tidak memberi manfaat, namun apabila usia meningkat kita semakin matang dan boleh membuat piluhan dengan lebih tepat. 
Bersyukur juga apabila saya terlibat dengan dunia penulisan kerana ia mewajibkan saya membaca banyak berkait apa bidang yang terlibat.
Sebagai contoh saya berminat untuk menulis novel Islamik, tetapi bila proposal itu diterima, pihak berkenaan meminta pula saya menukis novel sejarah. Maka banyak buku-buku sejarah terpaksa saya baca bagi memastikan fakta yang ditulis tidak lari dari kebenaran serta bukan direka-reka. Bersyukurnya saya kerana inilah salah satu cara Allah memberikan kita ilmu. Saat membaca itulah kita menyedari, ceteknya ilmu kita.

Orang yang tidak suka membaca akan ketandusan maklumat, melainkan mereka berusaha mencari dan mendengar serta berkongsi ilmu dengan para ilmuan.
Saya bukanlah orang yang paling rajin membaca dari kalangan anda, namun saya berusaha untuk mengisi waktu yang ada unutk dimanfaatkan dengan membaca kerana terbukti membaca itu mengasah minda. Bahan bacaa juga perlu dipilih agar pembacaan itu menambahkan ilmu memberi kesedaran, yang penting perlu diingati jangan kita sibuk dan beralasan tidak sempat membaca hingga Al-Quran pun tidak sempat dibaca hatta satu muka surat sehari. Kerana membaca Quran sepatutnya menjadi rutin setiap hari, apalagi mendengarnya setiap masa juga adalah perlu. 
Apapun kata pepatah 'hendak seribu daya' kalau benda lain yang kita suka boleh pula kita mencari masa, jadi mengapa tidak dengna membaca. Oleh itu tepuk dada tanya selera...Moga selera membaca kita makin bertambah...
SELAMAT MEMBACA


p/s:pelajar yang tidak mahu membaca nota/buku pelajaran sebenarnya menempah diri untuk gagal peperiksaan...


No comments:

Post a Comment