Welcome ........and May Allah bless us all....

Salam ukhuwwah.......

Praise be to Allah....Jagalah Allah, pasti Allah akan menjagamu.......Ihfazillaha, Yahfazuka....

Blog ini adalah nukilan, cetusan pandangan dan pengalaman sepanjang hidup saya yang saya gambarkan dalam bentuk butiran hikmah yang amat besar ertinya buat diri saya.....saya kongsikan agar ia memberi faedah dan manfaat samada langsung atau tidak langsung buat semua yang mengunjungi blog saya....

Jika ada secebis kebaikan daripadanya, maka ambillah kerana sesungguhnya ia datang dari Yang Maha Kuasa dan bukan dari saya...dan jika ada kekurangan dan kesilapan darinya maka ia adalah kerana daifnya diri dek kerana tidak sempurnanya diri saya..... saya hanya cuba menyampaikan kerana menyahut seruan Ballighu Anni Walau Aayah....sampaikan dari ku (saw) walau sepotong ayat sekalipun.....

Wednesday, April 11, 2012

Merangka Strategi Kejayaan dari Kegagalan


Menyebut perkataan kejayaan, semua orang ingin berjaya. Tiada satu pun yang ingin gagal. Tetapi tahukah anda apa yang tersirat dari kegagalan? Disebalik dari kegagalan itu terkandung seribu hikmah yang membawa kita kepada strategi untuk berjaya. Untuk kita melihat adakah benar Allah mengagalkan kita kerana Dia ingin mengajar kita mengenal dan mengetahui langkah seterusnya mengorak kepada kejayaan.
Oleh itu bagaimana merangka strategi kejayaan setelah gagal. Bagaimana kita menganalisis kegagalan itu? Pertamanya kita perlu melihat PUNCA gagal. Mengenal pasti punca kegagalan boleh membantu kita melihat kelemahan-kelemahan kita dalam merangka kejayaan.
Contohnya seorang pelajar yang merasa diri sudah tekun belajar unutk meraih keputusan yang cemerlang. Tetapi apabila keputusan diperoleh ternyata ia tidak berbaloi dengan segala keringat yahg telah diberi. Dari sini mungkin punca gagal kerana kita mungkin rajin membaca, tetapi sejauh mana apa yang kita baca itu telah kita faham?
Contoh yang lain, seorang peniaga berulangkali mencuba dalam perniagaan, namun segala pelaburan tidak pernah memberikan hasil lumayan bahkah menambah hutang yang banyak. Oleh itu cari puncanya. Mungkin kita terlalu ghairah berniaga, walhal kita tiada kemahiran atau tiada strategi berniaga, atau juga perniagaan yang diceburi itu satu bidang yang tidak kita suka tetapi kerana mendengar tawaran berlipat ganda keuntungannya maka kita merasa seronok untuk melabur.
Oleh itu gagal itu pasti ada sesuatu yang boleh kita pelajari. Jangan serik mencuba kerana putus asa tidak akan menghasilkan kejayaan. Tundukkan ego kita untuk menerima kesilapan serta belajar dari kesilapan tersebut.
wallahuaalam

No comments:

Post a Comment